Viselkedni az alvajárókkal

A Hogyankell.hu wikiből

[szerkesztés] Hogyan kell viselkedni az alvajárókkal?

http://www.virginmedia.com/science-nature/supernatural/science-of-sleepwalking.php?ssid=9
Az alvajárókról, vagy népnyelven holdkórosokról való viselkedésről a legtöbben csak annyit tudnak, hogy nem szabad őket felébreszteni, különben baj lesz. Hogy mit is lehet még ezen kívül tenni? Ehhez ad tanácsot a cikk.

[szerkesztés] Lépések

  1. Ismerjük fel az alvajárást!
    • Az alvajárás során az érintett az alvás során éberségre jellemző cselekedeteket hajt végre. Az alvajáró szeme általában nyitott, de „üveges”. Az alvajáró rendszerint felül az ágyában, majd egészen egyszerű cselekvéstől (pl. rendezgeti a takarót, eszik, iszik) ritka esetekben a nagyon összetettig (pl. több órás autóvezetés, sportolás) bármit csinálhat.
    • Az alvajáráshoz hasonlóan ébredési zavar az éjszakai felrettenés (gyerekeknél) vagy lidércnyomás (felnőttek esetében) is, ekkor is az ébrenlét és álom között van. Ilyenkor az érintett hirtelen felébred, artikulálatlanul üvölt, sikolt, verejtékezik. Ez a pánikszerű félelem néhány percig, legfeljebb negyed óráig tart. Ezt követően, mintha mi sem történt volna, képes visszaaludni, és másnap (a rémálmokkal ellentétben) nem emlékszik semmire.
  2. Tudjuk, kivel történhet. Szinte bárkivel előfordulhat alvajárás, a felnőttek 1-6 százalékát érinti. A leggyakoribb 6-12 éves korban, és majdnem minden ötödik 11-12 éves gyermekkel előfordul, idővel azonban többnyire elmúlik. Genetikával összefügg, ha például a szülők egyike hajlamos az alvajárásra, nagyobb az esélye annak is, hogy a gyermek alvajáró lesz.
  3. Ne ébresszük fel erőszakkal. Az alvajáró nem tudja, hogy mit csinál, ezért ahelyett, hogy erőszakkal felébresztenénk, kísérjük vissza az ágyába, és várjuk meg, míg újra elalszik.
  4. Szüntessük meg a kiváltó okokat. Az alvajárásra hajlamos egyéneknél alváshiány, szorongás, nyugtatók és tudatmódosító szerek túlzott fogyasztása növelheti az alvajárás valószínűségét. Ezért törekedjünk arra, hogy az érintett személynek nyugodt alvást biztosítsunk. A túlzott alkohol-, kávéfogyasztást, a drogfogyasztást mellőzni kell. Csökkentsünk a stresszen, szorongáson.
  5. Ha többször is előfordul az alvajárás, legjobb, ha orvoshoz fordulunk. A háziorvos tud beutalót adni az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézetben működő Alvásdiagnosztikai Centrumhoz.
  6. Tegyünk meg mindent az alvajáró biztonságáért. Zárjuk az ajtókat, ablakokat, rejtsük el a slusszkulcsot. Tegyük el az útból azokat a tárgyakat, melyekbe beleütközhet, vagy amikben eleshet. A lépcsőket zárjuk le korláttal. Ha lehet, a földszinten alakítsuk ki a hálószobáját, törhetetlen bútorokkal, rácsos ablakokkal.
  7. Az esetek két százalékában erőszakos cselekedet figyelhető meg az alvajáróknál, ezért is fontos, hogy odafigyeljünk erre a jelenségre. Ez előfordulhat úgy, hogy az illető magában, de úgy is, hogy másban tesz kárt. Ennek esélye nagyobb férfiaknál, akik túl sok koffeint vagy alkoholt fogyasztanak, és akiknek rendezetlen az alvás-ébrenlét ciklusuk.

[szerkesztés] Tippek

  • A legújabb kutatások szerint a 20-as kromoszómán található hibás szakasszal lehet összefüggésben az alvajárás, de több gén együttesen játszhat benne szerepet.
  • Itt olvashatjuk olyan szülők történetét, akiknek a gyereke alva járt.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • orvosi megfigyelés
  • a lakás biztonságossá alakítása

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Legyünk megértőek az alvajárókkal. Gyakran társul szégyenérzet, szorongás az alvajáráshoz, ezért sokan nem is mernek segítséget kérni.
  • Tévhit, hogy az alvajárókat onnan lehet megismerni, hogy előrenyújtott kézzel közlekednek.

[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Kiscsillag