Rikikizni

Innen: Hogyankell.hu

A lap korábbi változatát látod, amilyen Hogyankell (vitalap | szerkesztései) 2016. március 20., 13:30-kor történt szerkesztése után volt. (Visszaállítottam a lap korábbi változatát: Hogyankell (vita) szerkesztéséről 80.99.14.153 szerkesztésére)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

[szerkesztés] Hogyan kell rikikizni?

Rikiki.jpg

A rikiki kártyajáték egyik előnye, hogy nagy társaságban is lehet játszani. A másik, hogy nagyon szórakoztató. A játék kimenetelét elsősorban a stratégia, nem pedig a szerencse befolyásolja. A játéknak több változata van, ezek a tippek között olvashatók.

[szerkesztés] Lépések

  1. A játék célja: A cél, hogy a lapok leosztása után helyesen megtippeljük, hogy hány ütést fogunk vinni az adott körben.
  2. Előkészület: Ha 6-an vagy annál kevesebben szeretnénk játszani, vegyünk elő 1 pakli kártyát, ha többen, akkor 2 paklit! A lényeg, hogy ha az összes kártya le van osztva, mindenkinél kb. 10 kártya legyen.
  3. Osztás: Az osztó balról jobbra körben oszt, az első körben mindenkinek 1 lapot, majd minden körben 1-gyel többet. Azután a kör után, amikor minden lap kiosztásra került, minden körben 1-gyel kevesebb lapot kell osztani, míg végül az utolsó körben ismét 1 lap marad. Az osztó személye körönként változik, balról jobbra haladva.
  4. Adu: Az osztás után megmaradt pakli felső lapja lesz az adu. Ha egy körben minden lap kiosztásra kerül, akkor először az osztó felemeli a felső lapot, az lesz az adu, majd a lapot újra bekeveri a pakliba, és azután oszt. Létezik olyan verzió is, amiben adumentes kör is van, ez a tippek között olvasható.
  5. A lapok rangsora: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, jumbo, dáma, király, ász. Ha nincs adu, az elsőként lehívott lap színének megfelelő legerősebb lap viszi az ütést. Az adu üti a többi lapot.
  6. Tippelés: Miután mindenki megnézte a lapjait, jöhet a tippelés: meg kell előre mondanunk, hogy hány ütést vállalunk. Az eredeti szabály szerint az osztó ri-ki-ki vezényszavára mindenki egyszerre mutatja a kezén a vállalt ütések számát (a másik verzió a tippek között). Az első és utolsó, egy lapos kör annyiban tér el a többitől, hogy ilyenkor a játékosok nem nézik meg a saját lapjukat, hanem a homlokukra csapják azt, és a többiek lapja alapján tippelik meg, hogy fognak-e ütni.
  7. Színre színt, színhiány esetén adut: Minden kört az osztótól jobbra ülő játékos kezdi, majd mindig az hívja le a következő ütést, aki elvitte az előzőt. A játékosoknak színre színt kell tenniük, színhiány esetén pedig adut (másik verzió a tippeknél). Ha nincs adujuk, akkor bármilyen lapot betehetnek. A felülütés nem kötelező. 2 pakli esetén előfordulhat, hogy 2 egyforma lap is lejön egyszerre, ilyenkor a később bedobott számít erősebbnek. Az ütést a legnagyobb értékű lapot berakó játékos viszi. Az adu erősebb a többi lapnál.
  8. Pontozás: Minden kör végén össze kell adni a pontokat. Aki pontosan annyit ütött, mint amennyit a kör elején vállalt, az 10 + ütésenként 2-2 pontot kap (például aki 0 ütést vállalt és teljesítette, az 10 ponttal gazdagodik, aki 2 ütést tippelt helyesen, az 10+2x2 pontot, vagyis 14 pontot kap).

[szerkesztés] Tippek

  • Adumentes kör: Ebben a verzióban nincs adu abban a körben, amikor az összes lap le van osztva. Ha nincs is olyan kör, amikor az összes lap le van osztva (pl. 5 ember játszik 52 lappal, ilyenkor ugyanis 5x10 lapot tudunk leosztani, és 2 lap megmarad), akkor is tarthatunk adumentes kört. Egy másik verzió szerint annyi adumentes kört tarthatunk, ahány játékos van: ilyenkor minden játékos kezdhet egy-egy adumentes körben, ami kiegyenlíti az esélyeket.
  • A tippelés egy másik verziója szerint az osztótól jobbra haladva mindenki egyenként mondja be a vállalását, az utolsó pedig nem mondhat úgy, hogy pontosan eloszthassák az ütések számát. Ez kicsit izgalmasabbá teszi a játékot. Pl. 4 játékos esetén 5 lapos osztásnál az első 3 játékos összesen 4 ütést vállal. Ebben az esetben a negyedik játékos nem vállalhat 1-et.
  • Nem kötelező az adu: A rikiki egyik verziója szerint nem kötelező adut tenni színhiány esetén.

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • A kevés lapos köröknél még akár egy kettes lappal is üthetünk, ha a többieknek se színe, se aduja nincs.
  • Figyeljük a többiek játékát, ugyanis hiába van egy jónak tűnő stratégiánk, ha a többiek játékstílusa miatt nem tudjuk rendesen kivitelezni!

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Társaság (4-10 ember)
  • 1 vagy 2 pakli francia kártya (dzsókerek nélkül)
  • papír, ceruza, számtantudás, esetleg az ezeket helyettesítő Rikiki adminisztrációs alkalmazás:

Rikiki admin a Google Play-ről (ez egy ingyenes, reklámmentes app, 12 játékost is tud kezelni)

[szerkesztés] Felhasznált források, kapcsolódó webcímek

Az oldal szerzői

Andi02, Hogyankell