„Dönteni a mobiloldal és a reszponzív webdesign között” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Hogyan kell dönteni a mobiloldal és a reszponzív webdesign között?)
 
1. sor: 1. sor:
 
== Hogyan kell dönteni a mobiloldal és a reszponzív webdesign között? ==
 
== Hogyan kell dönteni a mobiloldal és a reszponzív webdesign között? ==
  
[[Fájl:Reszponziv.jpg]]A mobilos jelenlét ma már szinte elengedhetetlen a vállalatok számára, hiszen egyre elterjedtebbek hazánkban az okostelefonok (2012 év végére 2,9 millió db) és tabletek (150 ezer db). A cégeknek ugyanakkor nem elég eldönteniük, hogy lesz mobileszközről elérhető oldaluk, de azt is meg kell fontolniuk, hogy önálló mobiloldalt hozzanak létre saját URL-lel (m.pelda.hu vagy pelda.mobi) és külön tartalommal, vagy meglévő honlapjukat tegyék reszponzívvá. Utóbbi esetében egyetlen honlapja lesz a vállalatnak, de annak megjelenítése rugalmasan alkalmazkodik a kijelzőkhöz, így PC-n, tableten és okostelefonon stb. egyaránt jól jelenik meg. Mindkét megoldásnak megvannak a maga előnyei és hátrányai.
+
[[Fájl:Reszponziv.jpg|right]]A mobilos jelenlét ma már szinte elengedhetetlen a vállalatok számára, hiszen egyre elterjedtebbek hazánkban az okostelefonok (2012 év végére 2,9 millió db) és tabletek (150 ezer db). A cégeknek ugyanakkor nem elég eldönteniük, hogy lesz mobileszközről elérhető oldaluk, de azt is meg kell fontolniuk, hogy önálló mobiloldalt hozzanak létre saját URL-lel (m.pelda.hu vagy pelda.mobi) és külön tartalommal, vagy meglévő honlapjukat tegyék reszponzívvá. Utóbbi esetében egyetlen honlapja lesz a vállalatnak, de annak megjelenítése rugalmasan alkalmazkodik a kijelzőkhöz, így PC-n, tableten és okostelefonon stb. egyaránt jól jelenik meg. Mindkét megoldásnak megvannak a maga előnyei és hátrányai.
  
 
== Lépések ==
 
== Lépések ==

A lap jelenlegi, 2013. október 16., 15:26-kori változata

[szerkesztés] Hogyan kell dönteni a mobiloldal és a reszponzív webdesign között?

Reszponziv.jpg

A mobilos jelenlét ma már szinte elengedhetetlen a vállalatok számára, hiszen egyre elterjedtebbek hazánkban az okostelefonok (2012 év végére 2,9 millió db) és tabletek (150 ezer db). A cégeknek ugyanakkor nem elég eldönteniük, hogy lesz mobileszközről elérhető oldaluk, de azt is meg kell fontolniuk, hogy önálló mobiloldalt hozzanak létre saját URL-lel (m.pelda.hu vagy pelda.mobi) és külön tartalommal, vagy meglévő honlapjukat tegyék reszponzívvá. Utóbbi esetében egyetlen honlapja lesz a vállalatnak, de annak megjelenítése rugalmasan alkalmazkodik a kijelzőkhöz, így PC-n, tableten és okostelefonon stb. egyaránt jól jelenik meg. Mindkét megoldásnak megvannak a maga előnyei és hátrányai.

[szerkesztés] Lépések

  1. Határozzuk meg a céljainkat és célcsoportunkat! A döntés előkészítéséhez fontos, hogy kik nézik mobileszközökről az oldalunkat, és ők jellemzően milyen tevékenységet folytatnak azon. Ebben segíthet, ha a meglévő honlapunk elérhető webstatisztikáit kielemezzük (a Google Analytics például nagyon jó adatokat biztosít). Ezen kívül a vállalat céljait is meg kell határozni: teljes körű funkcionalitást szeretnénk biztosítani a mobiloldalon, vagy elég, ha például elsősorban a vásárlást támogatja majd, és csupán az ehhez szükséges információkat tennénk ki az oldalra.
  2. Vizsgáljuk meg jelenlegi oldalunkat! Ha a vállalati website nagyon összetett és rengeteg információ van rajta, akkor valószínűleg a responsive weboldal nem lesz jó megoldás, hiszen a mobilon sokkal letisztultabb jelenlétre van szükség. Az pedig nem a jó irány, hogy az asztali, PC-ről, laptopról elérhető verziót „butítjuk le”.
  3. Határozzuk meg az erőforrásokat! A büdzsé mellett az is fontos, hogy mennyi energiát tudunk beletenni az oldal létrehozásába és menedzselésébe. A külön mobiloldal és a reszponzív oldal létrehozása egyaránt munkaigényes, de míg a reszponzív honlap esetében elegendő egy oldalt karbantartani, addig a külön mobilsite-nál dupla munkát jelent az új tartalmak felvitele, az adatok frissítése stb.
  4. Tekintsük át az egyes megoldások előnyeit és hátrányait!
    1. A reszponzív webdesign előnyei:
      1. Elég egy oldalt létrehozni és karbantartani, ami jelentősen megkönnyíti a dolgunkat.
      2. Egy URL tartozik a weboldalhoz, így a felhasználóknak könnyebb rátalálni.
      3. Keresőoptimalizálási szempontból is jó, ugyanis a Google könnyebben be tudja indexelni, ráadásul duplikált tartalom sincs (a többszörös tartalmat a Google bünteti).
      4. Alacsony a betöltődési idő, hiszen nincs átirányítás az asztali és mobiloldal között, a látogató mindig a megfelelő verziót látja.
      5. Sok responsive template van a különböző tartalomkezelő rendszerekhez (pl. Wordpresshez, Drupalhoz stb.).
    2. A reszponzív webdesign hátrányai:
      1. Mivel egyetlen oldalt hozunk létre, előfordulhat, hogy kompromisszumokat kell kötnünk. Mobileszközökön ugyanis nem jó, ha túl hosszú tartalmaink vannak, vagy pl. le kell mondanunk a flashről stb.
      2. Ha sok a tartalom, az lassítja a betöltődést (ezzel szemben egy külön mobiloldal esetében jellemzően kevesebb, kifejezetten mobilra szánt tartalmat töltenénk fel).
      3. Nem könnyű mindent úgy kialakítani, hogy minden kijelzőn egyaránt jól jelenjen meg. Ezért összetettebb oldalak esetében nem célszerű ezt a megoldást választani.
      4. A keresőoptimalizálást nehezíti, hogy a „mobilos” kulcsszavakra is optimalizálni kell (mobilon jellemzően rövidebb, kevesebb szóból álló kifejezésekre keresünk rá).
      5. Nem lehet kihasználni a csak mobileszközökön elérhető lehetőségeket, így pl. a GPS-t vagy a kamerát.
    3. A külön mobiloldal előnyei:
      1. A tartalmakat és dizájnt kifejezetten a mobileszközökhöz igazíthatjuk.
      2. A keresőoptimalizálást megkönnyíti, hogy külön oldalt kell mobilra optimalizálni.
      3. Mobilos keresés esetén nagyobb az esélye, hogy egy mobiloldal előre kerül az organikus találatok között.
      4. A mobileszközök nyújtotta lehetőségeket is kihasználhatjuk (pl. a GPS segítségével ajánlhatjuk a legközelebbi boltunkat).
    4. A külön mobiloldal hátrányai:
      1. Több időt és energiát igényel a két külön honlap létrehozása és frissítése.
      2. A keresőoptimalizálás is több erőforrást köt le, hiszen két külön oldalról van szó.
      3. Előfordulhatnak duplikált tartalmak, amit a Google büntet.
      4. Az asztali verzióról a mobiloldalra történő átirányítás lassíthatja az oldal betöltődését.
  5. Hozzunk döntést! Ha ezeket a szempontokat mind végigvettük, már könnyebben választhatunk a két megoldás közül. Néhány ökölszabály:
    1. Az összetett, bonyolult oldalak esetében érdemes külön mobiloldalt létrehozni mobilra optimalizált tartalmakkal.
    2. Keresőoptimalizálási szempontból jobban működik a reszponzív oldal.
    3. Ha csak egyetlen jól elkülöníthető funkciót szeretnénk a mobilos verzióban használni, érdemes alkalmazásban is gondolkodni (azonban itt érdemes figyelembe venni, hogy az appot minden platformra külön le kell fejleszteni).
    4. A felhasználói élményt nagyban segíti, ha a mobilos lehetőségeket kihasználjuk, ezt a külön mobiloldal esetében tudjuk igazán jól megvalósítani.

[szerkesztés] Tippek

  • Alaposan gondoljuk át, hogy milyen legyen a mobilos megjelenése vállalatunknak, hiszen ez (jó esetben) hosszú távra szól!
  • Nézzünk meg néhány mintát a neten, az segítheti a döntést! Responsive template-eket is érdemes nézegetni.

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • A mobiloldalakat érdemes minden platformon (iOS, Android stb.) tesztelni.
  • A hibák kiszűrésére, a tesztelésre áldozzunk időt és energiát, különben könnyen lehet, hogy egy használhatatlan mobiloldalunk lesz. Ehhez érdemes olyan átlagos felhasználókat is bevonni, akik nem vettek részt a fejlesztésben, és nem ismerik az oldalunkat.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Honlap
  • Grafikus és webfejlesztő
  • Sok idő és energia
  • Esetleg website template

[szerkesztés] Felhasznált források, kapcsolódó webcímek

Az oldal szerzői

Andi02