Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Balsafa modellrepülőt készíteni

A lap korábbi változatát látod, amilyen Hogyankell (vitalap | szerkesztései) 2014. október 22., 09:14-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell balsafa modellrepülőt készíteni? == Ha már tudsz modellrepülőt vezetni és szeretsz barkácsolni, akkor az interneten fellelhető tervrajzok alapjá…”)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

Hogyan kell balsafa modellrepülőt készíteni?

Ha már tudsz modellrepülőt vezetni és szeretsz barkácsolni, akkor az interneten fellelhető tervrajzok alapján saját repülőt is készíthetsz. Cikkünkben egy 1 méteres fesztávú, elektromos hajtású balsa Telemaster 400 építési munkái kapcsán foglaltuk össze a legfontosabb tudnivalókat.


Lépések

  1. Válassz viszonylag egyszerű tervrajzot és nyomtasd ki 1:1 méretben. Célszerű valamilyen elektromos hajtású tréner gépet elsőként elkészíteni, minél részletesebb a tervrajz, annál jobb. Tervrajzokat itt találhatsz:
  2. Szerezd be a szükséges szerszámokat és a tervrajz alapján készíts egy listát a szükséges anyagokról (lásd. még az Amire szükséged lesz részt). Rendezd be a műhelyt! A műhely egyik fontos része egy asztal, amire a tervrajzot ki tudod teríteni.
# Kezdd a törzzsel! A repülőgép építésének talán ez a legkönnyebb része, ráadásul gyorsan is tudsz haladni vele, így hamar látványos eredményt kapsz. A tervrajzot használva pauszpapír segítségével másold ki a törzs fő elemeit. Ezt követően a pauszpapírból vágd ki a sablont, amit a fa kivágása során használsz majd. Nagyon fontos a pontosság, 1 milliméter eltérés is később komoly torzulást okozhat. Amikor kész vagy a törzs kialakításához szükséges elemekkel, helyezd azokat a tervrajzra, hogy lásd, pontosan illeszkednek-e. 
  1. Ragaszd össze a törzset! Ha megfelelő az illeszkedés, akkor terítsd egy átlátszó fóliát a tervrajzra (így nem lesz ragasztós), majd helyezd az egyes darabokat a megfelelő helyekre. Utána rögzítsd gombostűvel egymáshoz az elemeket, majd ragaszd össze (a tervrajt alá célszerű egy fenyődeszkát rakni, így könnyebb a gombostűk beszúrása, és persze az asztal sem lesz lyukacsos). Ha megvagy a törzs két oldalával, akkor jöhet az újabb ragasztás. Használj szorítócsipeszt, de a balsafával óvatosan, mert könnyen sérül. Végül jöhet a merevítés, illetve a tűzfal kialakítása. A vízszintes és függőleges kormánylapátok mozgatását végző szervók jellemzően a törzsben helyezkednek el, előfordult, hogy ezt a tervrajz nem is jelöli.
  2. Készítsd el a szárnyat! Jöhet ismét a pauszpapír (vagy átlátszó sütőpapír). A bordák elkészítéséhez szükséged lesz két darab kemény és tartós sablonra, ezeket célszerű 3mm-es rétegelt falemezből elkészíteni, ellenőrizd a tervrajzon, hogy pontosak-e. Csinálj rájuk két lyukat, majd a mintát használva vágd ki a bordákat a balsalapból (a lyukak helyét se felejtsd el megjelölni). Ügyelj arra, hogy a borda hosszanti része a balsalap száliránnyal párhuzamos legyen, így kellően erős lesz. Érdemes legalább a szükségesnél 3-4 bordával többet készíteni (későbbi sérülések javítása). Ha megvannak a bordák, akkor finoman lyukaszd át mindegyiket a jelölt helyeken, majd fűzd fel egy-egy acélszálra úgy, hogy az első és utolsó borda a két, korábban rétegelt falapból készített sablon legyen. Reszeld a tömböt satuba fogva addig, míg minden balsa borda egyforma nem lesz. Alakíts ki a szárnymerevítő réseket! Utána helyezd a szárnymerevítőt a fóliával borított a tervrajzra, majd illeszd bele a bordákat. Ne feledkezz meg a belépő és kilépő élekről, valamint a szervótartókról sem (ez utóbbit a tervrajzok nem mindig jelölik). Ha minden stimmel, rögzítsd a darabokat gombostűvel, majd ragaszd össze a szárnyat, ezt követően borítsd vékony balsalappal a tervrajzon jelölt helyeken (ez segít a merevítésben). Ebben a fázisban érdemes elkészíteni a kormánylapátokat is, illetve még a bevonás, fóliázás előtt célszerű kialakítani a zsanérozást.
  3. Készítsd el a függőleges és vízszintes vezérsíkot! Ezek általában egyszerűbbek, mert lécekből épül fel, nincs szükség külön bordák kialakítására. Amennyiben a vezérsíkok bordázottak, úgy kövesd a szárny elkészítésénél leírtakat.
  4. Csináld meg a futókat! A futókhoz szükséged lesz a tervrajzon előírt méretű kerekekre, illetve acélhuzalokra, melyekből a futó vázszerkezetét hajlítással tudod kialakítani. Habár az acélrugók egy-egy erőteljesebb leszállás során elhajolnak, előnyük is éppen ebből fakad: rugózásuknak köszönhetően egy kevésbé jól sikerült leszállásnak sem lesz mindjárt törés az eredménye. Nehezebb, 1 kg feletti modelleknél már érdemes karbon, illetve alumínium futószárat használni.
  5. Alakítsd ki a törzsben a kormányrudazatot, illetve az elektronika helyét. Még a bevonás és fóliázás előtt alakítsd ki a kormánylapátok mozgatásához szükséges rudazatot, ami a törzsben fut. Használhatsz vékony, 1-2 mm-es acélszálat, illetve a meghajlás elkerülésére vékony, de erős műanyagcsövet az elvezetésre. A motor felfogatásánál kövesd a tervrajzon javasolt fel- és elhúzatási értékeket.
  6. Fóliázd be a szárnyat, illetve a függőleges és vízszintes vezérsíkot. Alul kezdd, használj modellvasalót a fólia felvitelére és persze óvatosan, nehogy eltörjön közben valami.
  7. Állítsd be a súlypontot (CoG – Center of Gravity jelzés a tervrajzokon). Amennyiben a tervrajz nem jelöli, a súlypont jellemzően a szárny belépő élétől a szárnyhúr 1/3-nál helyezkedik el. Rakd össze a modellt, helyezz el benne akár ragasztóval minden elektronikát és ellenőrizd a súlypontot. Ezt a legkönnyebben úgy teheted meg, ha az előbb leírt helyen a szárny két oldalát ujjaiddal alátámasztva a repülő egyensúlyban van.
  8. Fóliázd be a gépet. Amennyiben minden a helyére került, fóliázd be a gépet. Alul kezdd, használj modellvasalót a fólia felvitelére és persze óvatosan, nehogy eltörjön közben valami.
  9. Kösd be a kormánylapátokat. A zsanéroknak kialakított helyre ragaszd be a kormánylapátokat. A szervókat állítsd középállásba, majd ezt követően készítsd el a kormányösszekötőket úgy, hogy a kormánylapátok szemre középállásba kerüljenek. Érdemes olyan kialakítást alkalmazni, melynél a kormányrudazat hossza menetes csatlakozó segítségével állítható.
  10. Kész vagy! Mivel még nem ismered az új repülő tulajdonságait, az első repülés időpontját essen szélmentes napra, így könnyen hozzászoksz és a trimmelés – a modellrepülő egyenesfutásának pontos beállítása – is sokkal egyszerűbb.


Tippek

  • Inkább mérj kétszer, s csak utána vágj. Így sok időt, no és persze alapanyagot takaríthatsz meg.
  • Figyelj a súlyra, a szárny tömegközéppontja középen kell, hogy legyen, ha valamelyik oldal nehezebb, apró súlyok elhelyezésével egyensúlyozd ki.
  • Légy türelmes, a modellrepülő-építés nem a kapkodásról szól. Egy egyszerűbb gép megépítése kezdőként minimum 50 munkaóra.
  • Érdemes csatlakozni modellező egy modellező klubhoz, így sok „zsákutcától” megkímélheted magad.
  • Ezen kívül nem árt, ha elolvasol valamilyen szakirodalmat, ebben sok hasznos és praktikus tanácsot kapsz az építés egyes lépéseire vonatkozóan (pl.: Hársfalvi Sándor: Repülőmodellezés I.).


Amire szükséged lehet

  • Egy jó tervrajz
  • Szerszámok:
    1. Szike vagy balsavágó kés
    2. Lombfürész
    3. Satu
    4. Fúró
    5. Fareszelők
    6. Smirgli
    7. Csavarhúzó
    8. Forrasztópáka
    9. Fémvonalzó
  • Elektronikai eszközök:
    1. szervók (modell méretétől függően és számban) a kormánylapátok mozgatásához
    2. elektromos motor (kefés vagy brushless)
    3. szabályzó
    4. vevő
    5. adó
  • Faanyagok:
    1. Balsafa lapok és lécek (a modell tervrajzán előírt helyeken és vastagságban)
    2. Réteges falemez (a modell tervrajzán előírt helyeken és vastagságban)
  • Egyéb anyagok:
    1. Fólia + modellvasaló (fóliavasaló)
    2. Vágólap (olyan lap, amin balsafát tudsz vágni, lehet ez egy barkácsáruházban kapható fenyődeszka is akár)
    3. Kormányrudazat kialakításához acélszál, rudazat elvezetéséhez műanyag cső, összekötések
    4. Modell kerekek (futók kialakításához)
    5. Acélszál (futók kialakításához + bordák felfűzéséhez)
    6. Fa ragasztására alkalmas ragasztó (pl.: balsafa ragasztásához készített pillanatragasztó)
    7. Szorítócsipesz és gombostű a ragasztás idejére az elemek fixálásához
  • Nagyon sok türelem, szabadidő és kitartás!


Figyelmeztetések

  • A különböző vágóeszközök nagyon durva sebeket ejtenek. Mindig figyelj oda, hogyan vágsz, ne hagyd pl. a vonalzó mellett kilógni az ujjad a balsalap vágása közben különben rövidebb lesz a kezed! 
  • Egyes ragasztófajták gyakori belégzése allergiás tüneteket vált ki. Ragasztás során viselj védőmaszkot, illetve gyakran szellőztess.
  • Óvatosan a tervrajz átméretezésével, más szárnyprofil kell egy 2 méteres fesztávú gépnek, mint egy 80 centiméteresnek.


Kapcsolódó videók

MEGJEGYZÉS: Ha találsz a témához kapcsolódó Youtube videót, akkor azt itt tudod befűzni az oldalba. Ehhez nem kell más tenned, mint az „IDE” szó helyett beírnod a kiválasztott Youtube videó egyedi kódját!


Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Hogyankell