A diszlexiás gyerekeket tanítani

Innen: Hogyankell.hu

A lap korábbi változatát látod, amilyen Kiscsillag (vitalap | szerkesztései) 2013. július 3., 15:19-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell a diszlexiás gyerekeket tanítani? == right A diszlexia tanulási, olvasási és vagy helyesírási zavart jelent.…”)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

[szerkesztés] Hogyan kell a diszlexiás gyerekeket tanítani?

Diszlexias-gyerek-tanitasa.jpg

A diszlexia tanulási, olvasási és vagy helyesírási zavart jelent. Ha tudjuk, hogy hogyan kell tanítani egy diszlexiás gyermeket, azzal az önbecsülését épp úgy építhetjük, mint a kognitív képességeit. Az alábbi ötleteket diszlexiás gyermekünk otthoni tanításához is használhatjuk.

[szerkesztés] Lépések

  1. Használj multiszenzoros megközelítést a tanításban. Ennek lényege, hogy minél több érzékszervet bekapcsoljunk egyszerre a tanítási folyamatba, így a tapintást, látást, mozgást és a hallást. Bár ez különösen fontos a diszlexiás gyermekek számára, az ilyen tanulási nehézséggel nem küzdő gyermekek számára is hasznos.
    • Írj kártyákat! Így a gyermekek számára egy kézzelfogható dolog is lesz, amiről beszélünk vagy éppen amiről ők beszélnek. Kérjük meg őket, hogy a kártyákat hangosan olvassák fel.
    • A tanulás legyen szórakozás! Játszunk és végezzünk egyéb kreatív tevékenységeket, így a diszlexiás gyermek még inkább bevonódik a tanulási folyamatba. Így a tanulás szórakoztató és hasznos is lesz.
    • Használj színeket! A vizualitás segít a gyereknek könnyebben megérteni az írott anyagot. Használj színeket a táblán. Például a matekpéldáknál a tizedesvesszőt írd más színnel. Osztályozd színessel, de ne pirossal, mivel az negatív jelentésű.
  2. Használd ki okosan az időt! A diszlexiás gyermekeknek gyakran nehéz koncentrálniuk. Más dolgok elvonhatják a figyelmét vagy nehéz számukra egy hosszú előadást végighallgatni vagy egy videót végignézni. A diszlexiás gyermek lehetséges, hogy rövid távú memóriaproblémákkal is küzd, ami nehézzé teszi számukra, hogy jegyzeteljenek vagy egyszerű utasításokat megértsenek.
    • Csak nyugodtan! Ne rohanj át valamin, hanem hagyj a gyereknek időt arra, hogy lemásolja a táblán lévő dolgokat. Győződj meg arról, hogy a diszlexiás gyermek is érti az anyagot, mielőtt másik témára ugrasz.
    • Gyakran ismételd magad! Mivel a diszlexiás gyermekek egy része rövid távú memóriaproblémákkal is küzd, időnként nehéz arra emlékezniük, amit mondasz. Ezért jó, ha a különféle utasításokat, kulcsszavakat, fogalmakat megismétled, így sokkal nagyobb valószínűséggel jegyzik meg, illetve marad elég idejük leírni.
    • Tarts gyakran rövid szüneteket. A diszlexiás gyermekek gyakran nem tudnak hosszú ideig üldögélni. Ezért jó, ha rövid szüneteket iktatsz be vagy olyan tevékenységeket, amikor mozoghatnak.
    • Jelölj ki megfelelő határidőket! A diszlexiás gyermekeknek hosszabb ideig tarthat, hogy elvégezzenek egy olyan feladatot, ami a többi diáknak esetleg könnyebben megy. Hagyjunk a diszlexiás diákoknak több időt, hogy felkészüljenek a dolgozatokra, vetélkedőkre vagy megcsinálják a házi feladatukat, így nem érzik majd úgy, hogy rohanniuk kell.
  3. Segíts! Például, ha a rövid távú memóriája nem olyan jó a gyermeknek, adjunk neki vázlatot. A házi feladatra vonatkozó utasításokat írjuk le neki, hogy tudják, mit kell tenniük. Használjunk vizuális jeleket, hogy kiemeljük a fontos irányelveket, információkat, pl. csillagozzuk be.
  4. Segíts a szervezésben! A diszlexiával küzdő gyerekek számára különösen fontos a szervezési készségek fejlesztése. Fontos, hogy ami segítséget adunk számukra, azt ne csak az iskolában, de otthon is alkalmazzák.
    • Használjunk mappákat a különféle tárgyakban és témákban. Ez könnyebbé teszi a házi feladat elkészítését. Használjunk színkódokat.
    • Ragaszkodjunk a napi rutinhoz. A menetrendek segítik a diszlexiás gyermek számára, hogy tudják, mire számíthatnak. Ha lehetséges, a napi feladatokat szavakkal és képekkel illusztrálva helyezzük ki a tanterem, szoba falára.
    • Ösztönözzük a gyermeket, hogy használjon jegyzetfüzetet vagy naptárt, amibe írhatja a napi feladatokat. Mielőtt hazamenne, ellenőrizzük, hogy biztosak lehessünk benne, hogy megértette a feladatokat.
  5. Használjunk egyéb forrásokat. Számos olyan rendelkezésre álló forrás van, ami segít a diszlexiás gyermekek tanításában.
    • Ösztönözzük az osztálytársait, barátait, hogy segítsenek neki. Például felolvashatnak hangosan egymásnak, átnézhetik a jegyzetet, tanulhatnak együtt. Ez nagy segítség tud lenni.
    • Mindenképpen kérdezzünk meg egy szakembert is, hogy mit ajánl. Jó, ha egy szakember az osztályba is eljön, és beszél a diszlexiáról, így segíthet abban, hogy a gyermek ne érezze magát másnak.
  6. Használjuk a megfelelő technológiai segédeszközöket, például játékokat szövegszerkesztőket, a digitális hangrögzítést stb.

[szerkesztés] Tippek

  • A szavakat sárgás színű papírra nyomtassuk feketével. Így könnyebben olvasnak. Szintén segíthet, ha színezett műanyag lapot teszünk a könyv fölé. Az változhat, hogy melyik gyermek melyik színnel tud könnyebben olvasni.
  • Olvasd el Ronald D. Davis A diszlexia ajándéka c. könyvét, hogy jobban megértsük, miként érzi magát valaki, aki diszlexiás.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • vizuális és hanganyagok
  • játékötletek
  • szakember segítsége
  • színes kréta, filctoll
  • naptár vagy jegyzetfüzet
  • türelem
  • jó időbeosztás
  • kreativitás

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Soha ne nevezzük a diszlexiás gyermeket butának. A legokosabb emberek között is vannak diszlexiások, például Albert Einstein is az volt.
  • Ne legyünk türelmetlenek, ha a gyerek túl gyorsan beszél. A diszlexiás gyerekek gondolkodása vizuális, ezért gyorsabban gondolkodnak, mint mi, így a beszédük is felgyorsul.
  • Ne erőltessük a diszlexiás gyerekeknek, hogy az egész osztály előtt olvassanak, inkább csak egy felnőttel vagy egy diáktársával szemben

[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Kiscsillag