Kanasztázni

Innen: Hogyankell.hu

[szerkesztés] Hogyan kell kanasztázni?

Kanaszta.jpg

A kanaszta egy úgynevezett húzó-lerakó francia kártyajáték. Egyszerre két, három, négy, vagy akár hat játékos is játszhatja! A legizgalmasabb típusa azonban az, amikor négyen játszzák, és két csapat versenyezik egymás ellen. Izgalmas, pörgős, fordulatokkal teli kis játék! Ismerd meg szabályait, és vesd be őket családi összejöveteleken, a vidám hangulat garantált lesz!

[szerkesztés] Lépések

  1. Tudd meg, mi a játék pontos célja! Az ellenfelek legyőzésével, összegyűjteni minél több pontot, és asztalra tenni lapjaidat! Hivatalosan 5000 pontot kell így összegyűjteni, azonban a szabadidő- és játékkedvtől függően ettől el lehet térni.
    • Gyűjts minél több pontot és kanasztát! Egy kanaszta hét darab, azonos értékű lap összegyűjtését jelenti, tekintet nélkül a lapok színére. Így tehát kanasztád állhat azonos számokból (pl. 7 db 8-as), vagy nagyobb értékű lapokból (pl. 7 db Ász).
      • Tiszta kanaszta: hét azonos értékű lap, joker nélkül.
      • Piszkos/vegyes kanaszta: hét olyan kártya, amelyből négy vagy több azonos értékű, míg maximum három joker. Az összes kettes kis jokernek tekintendő, ami funkciójában teljesen megegyezik a nagy jokerével. A különbség köztük csupán értékük, ami a játék elszámoláskor korántsem mindegy!
      • Joker kanaszta: igen ritka, annál többet érő kombináció. Ebben az esetben összesen 7 db joker alkotja kanasztádat.
    • A könnyű felismerhetőség érdekében a kanasztával összegyűjtött hét lapot egymásra kell helyezni pakliként úgy, hogy csak a legfelső lap színe látszódjon. A felső piros lap tiszta kanasztát, míg a fekete piszkosat jelöl.
  2. Mindig kövesd lépésről-lépésre a játék menetét!
    • Osszátok fel egymás között az emelés, az osztás, végül a kezdés szerepkörét! Ezen szerepeket körönként, az óramutató járásával váltogassátok! Következő lépésként, alaposan keverjétek össze a 108 rendelkezésre álló francia kártyalapot!
    • Következzen az emelés! Az emelő posztot betöltő játékos dolga csupán annyi, hogy az összekevert kártyalapok közül emel, majd annak legalsó lapját felmutatja. Amennyiben extra lapot (piros vagy fekete hármas, joker) sikerült emelnie, megtarthatja azt. Az emelést egészen addig folytatja, amíg általános lapot nem emel. Ezt a lapot felfedve az asztalra helyezi, majd merőlegesen ráteszi a paklit.
    • Az osztó 15 lapot oszt a kezdő játékosnak, míg a többiek számára 14-et. Kivételt képez az emelő játékos, amennyiben extra értékű lapot emelt. Ilyen esetben e lapok számával kevesebbet kell számára osztani. (Pl. két extra lapot emelt, így 12 lapot fog kapni az osztás során.)
    • Talon, avagy minden sorra jutáskor húzz és dobj! Az asztal közepén fekvő eldobott lapok gyűjteményét jelenti a talon. Lapjai egymást fedik, és mindig csak a legfelső (utoljára eldobott) lap látható.
    • Az első kör rendhagyó! A kezdő játékos 15 lapjából egyet dob, ezzel az asztal közepén paklit hoz létre, elindítva a játék tényleges menetét. A soron következő játékos dönt, hogy felveszi-e ezt a lapot, vagy pedig helyette húz egyet a pakliból. Majd ezt követi a következő játékos hasonló mérlegelése.
  3. Így vedd fel vagy tiltsd meg a talon felvételét!
    • A talon felvételéhez 50 pont, továbbá két, a talon tetején lévő lappal megegyező letétele szükséges. Az 50 pont letétele után a pakli felső lapját a két megegyezővel kiegészítve, majd asztalra téve, a felvevő szabadon rendelkezhet a talon többi lapjával.
    • Ha igazán bátor vagy, a fagyasztott talon neked való! Amikor egy játékos jokert dob, az adott körben nem lehetséges a talont felvenni. Célszerű ezzel olyankor eljárni, amikor a célod minden áron megakadályozni azt, hogy valaki felvegye az összegyűlt, számára értékesnek bizonyuló paklit.
    • Dobj fekete hármast, és stoppold a felvételt! A jokerhez hasonlóan automatikusan megakadályozza a pakli felvételét, de kizárólag a soron következő játékosra szab tiltó jelleget!
  4. Váltsd be a piros hármasokat! A piros hármas különlegessége, hogy helyette újabb lapot húzhatsz a pakliból, és mellette igen sok pontot nyerhetsz (rosszabb esetben bukhatsz) vele.
  5. Mérlegeld taktikáidat, keresd a legjobb megoldásokat! Megosztó, és természetesen helyzetfüggő, hogy mikor, mely megoldással tudsz több pontot gyűjteni. Általában két, plusz egy extra opció között vacillálhatsz:
    • Minél több kanaszta elve: így tudsz a legtöbb pontot szerezni, célod a játék idejének kitolása, pontgyűjtés céljából.
    • Egy kanaszta, és minél gyorsabb játék! A többiek lenullázása, vagy általuk gyűjthető pontok csökkentése érdekében választhatod ezt a megoldást! Gyors és kíméletlen!
    • Kézből kimenetel, ha igazán vagány vagy! Természetesen sok szerencse is kell hozzá, de igazán lenyűgöző győzelem!
  6. Így számold lapjaid és kanasztáid értékét! Erre minden esetben egy adott játékkör végeztével kerüljön sor!
    • Memorizáld a következő lapok értékét:
      • Nagy joker darabja 50 pont,
      • kis joker (kettes) darabja 20 pont,
      • ász darabja 20 pont,
      • nyolcastól királyig darabja 10 pont,
      • fekete hármastól hetesig darabja 5 pont.
      • piros hármas darabja 150 pont
      • négy piros hármas megléte 1000 pont
    • Memorizáld a kanaszták értékét:
      • Joker kanaszta 1000 pont,
      • tiszta kanaszta 500 pont,
      • piszkos kanaszta 300 pont,
      • nyerés 100 pont,
      • kézből nyerés 200 pont.
    • Amennyiben van kanasztád, úgy annak értékén felül a lapok értékét is számításba kell venned. Azon lapok, amiket nem tettél le, hanem kezedben maradnak mínuszolódnak.
    • Amennyiben nincsen kanasztád, sajnos minden lapod értékétől elesel. Fekete, illetve piros hármas kézben maradás esetén -150 pontot jelentenek, a többi kártya értéke nem változik, csak negatív irányt vesz. Használt (amivel húztunk egy új lapot) piros hármas is -150 pont, 4 db esetén -1000 pont.

[szerkesztés] Tippek

  • Kezdő játékosként tapasztald ki a játékot, szerezz kellő rutint! Az első játszmák alkalmával kisebb célokat tűzz ki, majd később pályázhatsz joker kanasztára is!
  • Próbáljátok ki a négyes, párban versengő változatát! Az egymással szemben ülők alkossanak párokat, így közösen gyűjtötök majd kanasztákat!

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Két csomag francia kártya,
  • szabályok pontos ismerete,
  • minimum két játékra kész személy,
  • jegyzettömb,
  • toll,
  • jókedv és szabadidő.

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Vigyázz, a családi kanaszta partik sokszor elhúzódhatnak, és függőséget is okozhatnak!

[szerkesztés] Videók

[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Bgyorfi