Visszavinni a boltba valamit

Innen: Hogyankell.hu

A lap korábbi változatát látod, amilyen Bianka (vitalap | szerkesztései) 2012. február 28., 20:02-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell visszavinni a boltba valamit? == Amikor megveszünk, valamit jobb esetben mindig reméljük, hogy a legjobb és legszebb dolgot sikerült beszereznünk. De …”)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

Hogyan kell visszavinni a boltba valamit?

Amikor megveszünk, valamit jobb esetben mindig reméljük, hogy a legjobb és legszebb dolgot sikerült beszereznünk. De van, mikor fény derül egy-egy anyaghibára itt vagy ott, esetleg pár hónap elteltével mondja fel a szolgálatot az adott termék, vagy csak egyszerűen rájövünk, hogy mégsem tetszik annyira, amit választottunk. Kérdés, hogy ilyenkor mi a teendő? Sajnos a vevők többsége nem ismeri sem a jogait, sem pedig a kötelezettségeit egy ilyen esetben. Arra mindig érdemes odafigyelni, hogy az aktuális szabályok állandóan változnak, ezért mielőtt „akcióba lépsz”, nézz utána az aktualitásoknak!

Lépések

  1. Azonnali csere: Ha a vásárlást követő 3 napon belül történik a meghibásodás, és a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza, a forgalmazó köteles az árut kicserélni. Érdemes tehát rögtön vásárlás után kipróbálni, ellenőrizni a terméket!
  2. Szavatosság: A fogyasztók a hiba felfedezése után minél hamarabb kötelesek érvényesíteni szavatossági igényeiket, illetve ha menthető okból erre nem képesek, legfeljebb két hónapon belül. Az általános szavatossági idő 6 hónap: ekkor a forgalmazó köteles bizonyítani, hogy a hiba a termékben vásárláskor is fennállt. Ettől általában a forgalmazók eltekintenek, és „szó nélkül” visszaveszik az árut. Általában cserét ajánlanak, a vételárat csak ritka esetben térítik vissza.
  3. A hat hónap leteltével azonban vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba vásárláskor is létezett. Ez nehéz feladat a vevő számára, mert a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, illetve más független, akkreditált intézmény – például a KERMI – által végzett vizsgálat költségeit a vevőnek kell állnia. Azonban, ha a kifogása alaposnak minősül, a forgalmazó köteles ezt megtéríteni.
  4. A vásárlástól számított két éven túl azonban nem érvényesíthető szavatossági igény.
  5. Jótállás: Bizonyos tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállási kötelezettséget jogszabály ír elő. Ez annyit jelent, hogy a gyártó, forgalmazó garantálja, hogy a megvásárolt termék legalább egy évig kifogástalanul fog működni.
  6. Egyes fogyasztási cikkekre vételártól függetlenül kötelező jótállás vonatkozik. Ilyenek pl: hűtő-, a mosógép, a tűzhely, a varrógép, a porszívó, a gépkocsi, a telefon vagy a mobiltelefon.
  7. A fogyasztási cikkek másik csoportjánál csak 10.000 Ft vételár felett van kötelező jótállás. Ezek pl: tévé, rádió, óra.
  8. Mi tehetünk internetes rendelés esetén? Az interneten rendelt termékekre a 17/1999-es kormányrendelet vonatkozik. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a fogyasztó a termék kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elálljon a szerződéstől és visszakérje a vételárat. Azaz kell írnunk egy ajánlott levelet, melyben jelezzük igényünket, hogy elállunk a szerződéstől és a levél feladásával egy időben visszaküldjük magát a megrendelt terméket is! Természetesen ebben az esetben a visszaküldés díját a vevőnek kell állnia.

Tippek

  • A jótállás esetében a vásárlónak nem kell bizonyítania, hogy vétlen a termék meghibásodásában.
  • Korábbi tapasztalat: Laptop részletre történő vásárlásakor érdemes a forgalmazónál érdeklődni, ugyanis egyes forgalmazóknál a havi törlesztő részlet minimális emelkedésével plusz 1 év jótállási időt lehet vásárolni.
  • A szerződéstől való elállás lehetősége még az olyan „vásárlások” esetén is lehetséges, mint például az ügynökön keresztül kötött életbiztosítás. Ennek értelmében 30 napig a befektetési termékkel kombinált életbiztosításokra is vonatkozik a „visszavétel” kötelessége.
  • Az akciós termékek kivételt képeznek az általános termék-visszavételi szabályok alól, ezért érdemes megvétel előtt rákérdezni, hogy az adott termékre milyen előírások vonatkoznak!
  • Amennyiben reklamációra kerül a sor érdemes elkérni az arról készült jegyzőkönyvet, hogy ha esetleg a Fogyasztóvédelmi Hivatalhoz akarsz fordulni, legyen bizonyíték a kezedben.
  • A javításra, cserére átadott áruról kérj elismervényt, mindig ellenőrizd, hogy helyesek-e az azon szereplő adataid!
  • Ha bármilyen speciális esettel kapcsolatos kérdésed merülne fel, a Fogyasztóvédelmi Fórumon kérhetsz online segítséget! (LINK: http://www.fogyasztovedelem.com/ )

Amire szükséged lehet

  • A visszavinni kívánt árura kifogástalan állapotban.
  • Az áru eredeti csomagolását képező dobozra: általában cipő esetében, de műszaki cikknél is kérhetik.
  • Vásárlást igazoló blokkra (nyugtára) vagy számlára.
  • Talpraesettségre, amikor megpróbálnak lerázni.

Figyelmeztetések

  • Általános szabály, hogy élelmiszert és fehérneműt egyetlen kereskedő sem cserél vissza.
  • A blokkot vagy számlát mindig meg kell őrizni, annak hiányában a szavatosság nem érvényesíthető.
  • A szavatossági idő a vásárlás napjával indul, a vásárlás idejét és tényét a blokk vagy a számla igazolja.
  • A jótállás érvényesítéséhez mindig a forgalmazó pecsétjével ellátott jótállási jegyre van szükség.
  • Ahhoz, hogy egy terméket visszavigyünk elengedhetetlen, hogy a termék kifogástalan állapotban legyen!

Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Bianka, DrnemethLAW.hu