Marketingstratégiát készíteni

Innen: Hogyankell.hu

A lap korábbi változatát látod, amilyen UM (vitalap | szerkesztései) 2013. szeptember 2., 09:50-kor történt szerkesztése után volt. (Tippek)

Hogyan kell marketingstratégiát készíteni?

Ahhoz, hogy tudjuk, hogyan is kezdjük el felállítani cégünk, vállalkozásunk marketing stratégiáját, nem árt tisztában lenni vele, hogy mi is az a marketing stratégia. A marketing stratégia nagyon leegyszerűsítve azt jelenti, hogy meghatározzuk, mit, mikor, hogyan, kinek, mennyiért szeretnénk eladni, és hogyan fog ő erről tudomást szerezni. Egyszerű, nem?

Miért van rá szükség? Azért, mert ha összefoglaló módon leírjuk, és a mozaik minden egyes részletét a helyére tesszük, egyrészt nem marad ki belőle semmi, másrészt kiderülhet, hogy valahol sántít az elképzelés. A gyakorlatban legtöbbször ott szokott sántítani, hogy a „hogyan szerez tudomást rólunk a vevő” hiányzik... Ettől aztán meg is bukik a logika.

Lépések

  1. Pontosan írjuk le, mit akarunk eladni! Minél pontosabban körülírjuk a terméket vagy szolgáltatást, annál jobban tudunk utána más marketing stratégiai elemeket kötni. Nem gond, ha tucatnyi más termék vagy szolgáltató van a piacon. Ekkor annyit tehetünk, hogy megkeressük, mi az az érv, amiért a potenciális vevőnek éppen minket kell választania.
  2. Lőjük be az árszínvonalat! Tudnunk kell, hogy a magas ár / magas minőségre pályázunk vagy a diszkont kategóriát célozzuk meg. Szakemberek beszélnek már az ingyengazdaságról is – ha ezen az úton akarunk elindulni, pontosan tudnunk kell, hogyan tudunk később az „ingyen”-ből pénzt csinálni...
  3. Tervezzünk szezonalitást! Sok vállalkozást ér minden évben meglepetésszerűen a karácsony, amire egyébként már nyáron fel kell készülni... Szinte mindennek van szezonalitása, ha más nem, akkor a megrendelések visszaesése pl. a nyári szabadságok alatt, ami varázsütésre szűnik meg, amint a gyerekek újra iskolába mennek...
  4. Mérjük fel reálisan, hol fogunk eladni! Ne nyissunk boltot ott, ahol nincs tömegközlekedés vagy jó parkolási lehetőség! Tájékozódjunk, hogy termékünket be tudjuk-e juttatni a megfelelő boltokba, bolthálózatokba, és ennek mennyi a költsége! Amennyiben az internetes eladást szemeltük ki, nézzünk utána annak, hogy a webáruházakban hogyan lehet eladni, és hogyan kell jól felépíteni egy honlapot, ahhoz, hogy megkeresés is legyen róla.
  5. Legyen marketing kommunikációs tervünk és marketing büdzsénk! A marketing kommunikációs eszközök jelentik majd számunkra a reklámot, ami nélkül nem lehet labdába rúgni a piacon. Tájékozódjunk, válasszunk jól eszközöket! Nem bűn marketing tanácsadóhoz sem fordulni...

Roppant változatosság

Látható, hogy ahány utat és módot választunk, annyiféle marketing stratégiát választhat akár ugyanaz a termék vagy szolgáltatás. Érdekes tanulmányozni például a nagy cégek marketing stratégiáit – az esernyőmárka stratégiát, a kereskedelmi márkák stratégiáit stb.

Modern elméletek

A marketing legmodernebb felfogása szerint nem kell különösebben foglalkozni azzal, hogy hogyan pozicionálunk egy terméket, vagy mit is mondunk a reklámjában – hagyjuk mindezt a fogyasztókra. Majd ők kialakítják maguknak a márka image-ét.

Tippek

  • Tartsd nyitva a szemed! Igyekezz helytálló következtetéseket levonni, ha egy sikeres marketing kampányt látsz.
  • A marketing stratégia annyiféle lehet, ahány variáció a termék, ár, értékesítési csatorna, kommunikációs csatorna területen csak lehetséges. Érdekes tanulmányozni például a nagy cégek marketing stratégiáit – az esernyőmárka stratégiát, a kereskedelmi márkák stratégiáit stb.
  • A marketing legmodernebb felfogása szerint nem kell különösebben foglalkozni azzal, hogy hogyan pozicionálunk egy terméket, vagy mit is mondunk a reklámjában – hagyjuk mindezt a fogyasztókra. Majd ők kialakítják maguknak a márka image-ét.
  • Olvasd el Al Ries - Jack Trout: Marketingháború c. könyvét!
  • Ha megtetszett, olvasd el tőlük A marketing 22 vastörvénye c. könyvét is!

Amire szükséged lehet

  • Internetes kutatás
  • Információgyűjtés a szakmában már tevékenykedőktől
  • Statisztikák (KSH)
  • Árfigyelés (boltokban, interneten)
  • Árajánlatok különböző médiáktól (pl. helyi újság)
  • Pénzügyi elemzéssel foglalkozó szakember
  • Marketing tanácsadó

Figyelmeztetések

  • A statisztikák szerint a kisvállalkozások 75%-a a marketing stratégia hiánya miatt bukik meg. Arról keveset hallani, hogy hányan vannak azok, akik egy remek ötletüket soha nem tudták végigvinni, és a végrehajtás során buktak el...

Kapcsolódó videók

Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

UM