Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Honlapfejlesztőt választani

A lap korábbi változatát látod, amilyen Cascara Honlapkészítés (vitalap | szerkesztései) 2015. február 2., 20:06-kor történt szerkesztése után volt. (Hogyan kell honlapfejlesztőt választani?)

Hogyan kell honlapfejlesztőt választani?

Eger-eternia-honlapkeszites-referencia.png

Egy statisztika szerint az emberek 80%-a előbb a honlapját nézi meg egy cégnek, mielőtt felhívná telefonon. Vagyis üzleti szempontból kulcsfontosságú, milyen a honlapunk. Na de hogyan döntsük el, hogy kire bízzuk az elkészítését. Sajnos egy átlag vállalkozónak, cégnek nehéz eldöntenie, ki a jó és ki a rossz, hiszen ezen a téren gyakran megy a „parasztvakítás”. Összegyűjtöttem, mik azok a jelek, amik alapján egy átlagos technikai ismeretekkel rendelkező megbízó dönteni tud.

Lépések

  1. Teszteld, hogy áll az idővel. Kezdjük azzal, hogy árajánlatkérés gyanánt írunk a honlapfejlesztőnek – mennyi időig nem válaszol? Nos, ha csak nagy sokára, akkor ne gondoljuk azt, hogy ez másképp lesz akkor, ha már a kész honlappal kapcsolatban kérdezünk valamit. Vagy éppen találkozót beszélünk meg, de nem érkezik meg időben? Akkor ne várjuk, hogy a honlapunk majd a megbeszélt határidőre elkészül.
  2. Kérj referenciát.Nagyon fontos, hogy a honlapfejlesztő kész legyen olyan honlapokat mutatni, melyeket ő készített. Ha nincs referencia, jobb elfelejteni az egészet. A másik dolog a webfejlesztő honlapja. Lehet, hogy nekünk más a stílusunk, nem ez számít, hiszen egy jó szakember képes ráhangolódni a megbízójára. De ha nehezen találjuk meg rajta a számunkra fontos információkat, ha egyáltalán nem követi a mai kor elvárásait, s mondjuk mobileszközön nem használható rendesen – na, akkor nehéz lesz tőle elvárni, hogy majd a mi esetünkben összekapja magát. Az ilyen „szakembertől” ne nagyon várjuk, hogy érdeklődést mutat a legújabb trendek iránt, ami alapján honlapunk naprakész lehet.
  3. Gondolkodj el rajta, mennyire próbálja megtalálni a megoldást az egyes problémákra! A megbeszélés alkalmával felmerül egy dolog, amit az ügyfél szeretne a honlapon. Ha erre olyan válasz születik, hogy azt nem lehet, akkor az lehet, hogy nem ez a honlapfejlesztő a megfelelő ember. Mert mindenre van megoldás, csak meg kell találni. Lehet alternatívákat ajánlani. Sőt, olyan is van, hogy azt mondja az ember, hogy meg lehet csinálni, de nem ajánlott ezért és ezért. De olyan nincs, hogy nem lehet…
  4. Gondold át, mennyire segítőkész. Van-e olyan plusz, amivel a webfejlesztő segíti, hogy még jobb legyen a honlap? Javasol esetleg olyan plusz funkciókat, ami nekünk eszünkbe se jutott, hogy jó lenne (pl. hírlevél-feliratkozás vagy Google Analytics használata)? Elmagyarázza, hogy bizonyos változtatás a potenciális megbízó elképzelésében miként tehetné jobbá a honlapot? Esetleg a honlaphoz szorosan nem kapcsolódó ötleteken is töri a fejét? Ilyen az igazi szakember. Aki csak bólogat mindenre, hogy oké, úgy lesz és ennyi, annak nem az a célja, hogy jó legyen a honlap, hanem csak az, hogy meglegyen.
  5. Ne válassz olyat, aki nem ért meg. Nagyon fontos, hogy a honlap készítője értse, mivel foglalkozunk, mi a célunk a honlappal. Nem azt mondom, hogy egy virágküldéssel foglalkozó honlapot csak olyan honlapfejlesztő készíthet el, aki egyébként hobbi virágkötő. De legalább legyen meg benne az az igény, hogy megismerje, mivel foglalkozik a cég, ki a célközönség stb. Mert közel sem igaz, hogy egy honlap készítése szempontjából ez mellékes. Vajon ugyanolyan honlapot szeretne egy nyugdíjasokat megcélzó cég, mint az, aki a kütyük iránt érdeklődő fiatalokat szeretné elérni? Na ugye.
  6. Ne válassz olyat, akit nem értesz. Ne érezd rosszul magad, ha nem érted, amiről a webfejlesztő hadovál. Bizonyára a Te szakterületednek is megvannak a maga szakszavai, amit más nem ért. Mert ha mondjuk kertépítéssel foglalkozol, Te sem azzal mész oda az ügyfélhez, hogy abban a sarokban jól mutatna egy Taxus baccata. Mert a megbízó nem arra kíváncsi, beszélünk-e latinul, hanem arra, hogy egy tiszafa kerül a kertjébe. Tehát, ha egy fejlesztő csak „kockául” hadovál, hagyjuk. Ha viszont próbál érthetően beszélni, valamit viszont így sem értünk, kérdezzünk rá nyugodtan. Mert ha nem értjük, honnan tudhatnánk, hogy az készül, amit szeretnénk?!
  7. Kössetek olyan megállapodást, mely mindkét fél számára előnyös. Na itt lehet nagyon elcsúszni… Méghozzá azért, mert a honlapkészítés sem egy olyan konkrét dolog, hogy tudjuk, ennyibe kerül, s ezért ezt fogjuk kapni, még akkor sem, ha viszonylag jól fektettük le a paramétereket. Számos gyakorlat van, bármelyik működhet, s bármelyiken lehet is bukni – bár nem mindig a megbízónak... Mert szeretném azért azt is hangsúlyozni, hogy nem csak a megbízó bukhat. Mert tegyük fel, hogy a webfejlesztő mond egy árat. De az ügyfél már a fejlesztési időszakban ötször megváltoztatja a menüstruktúrát és kicserélteti az általa már egyszer jóváhagyott képeket. Na és néhány helyen meggondolta magát a szövegekkel kapcsolatban is… Na de nézzük csak! Szerződést nem árt írni, de az a tapasztalat, hogy ez sem feltétlenül segít. Panaszkodtak már nekem elégszer arra, hogy ott van a szerződés, de mióta kifizették a céget. A honlap áll, a megbízó bambán áll… Sokkal fontosabb biztosíték a pénzmozgás. Ha a megbízó előre fizet, az a honlapfejlesztőnek nagyon jó, de nem éppen motiváló. Ha a megbízó utólag fizet, az a megbízónak jó, a honlap készítője meg jó nagyot bukhat, ha az ügyfél úgy dönt, nem fizet. S persze nem biztos, hogy azért nem fizet, mert nem azt kapta, amit kért – s ez sem szép dolog. Célszerű inkább egy megbízható szakembert választani, s esetleg részletfizetésben megállapodni.

Tippek

  • Ha van a honlapok terén tapasztaltabb ismerősöd, érdemes az ő segítségét kérni a honlapkészítő szakember kiválasztásához.
  • Kérd el a webfejlesztő egy-két korábbi megbízójának elérhetőségét, hogy kérdezhess róla. Ez sokat elárul majd a szakemberről.

Amire szükséged lehet

  • Megfontoltság
  • Figyelmesség

Figyelmeztetések

  • Inkább legyen több kérdésed, mint hogy később megbánd a dolgot! Ha a webfejlesztő ezáltal elveszti a türelmét, talán nem is ő az embered!

Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Cascara Honlapkészítés