Biztonságosan motorozni

A Hogyankell.hu wikiből

[szerkesztés] Hogyan kell biztonságosan motorozni?

Biztonsagos-motorozas-kep-hogyan-kell.jpg
Ha letetted a motoros vizsgát, az még nem jelenti azt, hogy biztonságosan tudsz motorozni. A biztonságos motorozás szerencsére elsajátítható, a legfontosabb pedig, hogy mindig légy körültekintő, tartsd be a sebességkorlátozásokat és viselj megfelelő védőfelszerelést!

[szerkesztés] Lépések

  1. Indulás előtt mindig ellenőrizd a motorodat! Ennek során a következőket érdemes végigvenni:
    1. Gumik: Megfelelő-e a nyomás, nincsenek-e a gumin sérülések.
    2. Fékek: Próbáld ki az első és hátsó féket, gurítsd előre a motort, majd húzd be, nyomd le a fékeket.
    3. Kormány: Akadálymentesen fordítható-e a kormányszerkezet (ütközéstől ütközésig), az első fék behúzásakor a teleszkópszár mozgatásával nem kotyog-e a kormánycsapágy.
    4. Ellenőrizd a világító és jelzőberendezéseket.
  2. Mindig viselj megfelelő védőruházatot! A motorozás során szinte közvetlen kapcsolatba kerülsz a természettel, többek közt ez teszi olyan vonzóvá és élvezetessé ezt a közlekedési formát. Ám szemben az autóval, egy esetleges baleset során nincs karosszéria, biztonsági öv, légzsák, ami csökkenti a sérülési veszélyt. Az egyetlen lehetőség, hogy megfelelő ruházattal segítsd a baleset okozta sérülések fokát. A megfelelő ruházat részei:
    1. Bukósisak: Legyen könnyű, ugyanakkor komoly ütéseknek is álljon ellen. A bukósisak akkor véd megfelelően motorozás közben, ha nem lötyög a fejeden, hanem kicsit szorul, de még nem kellemetlen a viselete. A sérült bukósisakot mindig érdemes megvizsgáltatni, szükség esetén cserélni. A deformálódott héjszerkezet egy következő esésnél már nem nyújt tökéletes védelmet a motorozás során.
    2. Dzseki: Vastag, jó minőségű bőrből készüljön. A kritikus helyeken tartalmazzon protektort.
    3. Nadrág: Szintén vastag, jó minőségű bőrből készüljön. A kritikus helyeken tartalmazzon protektort.
    4. Csizma: Több féle csizma létezik versenyzéshez, túrázáshoz. A csizma esetében is fontosak a protektorok, különösen a bokánál, illetve sípcsontnál.
    5. Gerincvédő: Ezek általában külön kaphatok, a protektorok a gerincedet védik. Ha egyszer már erősebb ütés érte, érdemes új gerincvédőt vásárolni.
    6. Kesztyű: Megfelelő anyagból, pl. bőrből készült kesztyű, melyben protektorok találhatók.
  3. Gondolkodj előre! Mielőtt elindulsz gondold végig, hogyan jutsz el a célpontba. Az előregondolkodás a motorozás közben is fontos, játssz el a gondolattal, hogy mi történne, ha például hirtelen ki kéne kerülnöd egy akadályt, vagy az előtted guruló autó hirtelen lefékezne. A vészhelyzetekre történő folyamatos készenlét nagy mértékben segíti a balestek elkerülését.
  4. Soha ne hajts gyorsan! A legtöbb balesetet a gyorshajtás okozza, soha ne feledd, lassan jársz, tovább élsz. Ha tövig akarod húzni a gázt, menj el pálya motorzni, erre Magyarországon is számos lehetőség adódik. A sebesség meghatározása során ne csak az érvényben lévő szabályokat vedd figyelembe, hanem a látáskörülményeket, a forgalmi helyzetet, valamint az út állapotát.
  5. Légy feltűnő! Válassz olyan ruházatot, ami erőteljes, rikító színű, egy fekete motoros szerkó kevésbé látható a forgalom többi résztvevője számára. Jelenlétedet a motor felpörgetésével is jelezheted, nem árt a kipufogót is erőteljesebbre hangolni.
  6. Csoportos motorozás esetén megfelelő alakzatban hajtsatok! A csoportos motorozás során számos szabályt érdemes betartani. A megfelelő alakzat lényege, hogy a motorosok egymás után, de egymáshoz képest „cikk-cakkban”, kb. fél méterrel eltolva haladjanak. Így minden résztvevő megfelelő számára biztosított, hogy kellő távolságra figyelni tudja a forgalmat. Figyelj a társaidra, beszéljétek meg előre a sorrendet.
  7. Tanuld meg a progresszív fékezést! A motoros vizsga megszerzése során pusztán a motor alapvető kezelését oktatják. A progresszív fékezés segítségével kritikus helyzetben a lehető leggyorsabban tudsz megállni. Ennek a lassítási módnak a lényege, hogy a fékerőt fokozatosan, de egyre erőteljesebben „alakítod ki”. Mivel fékezéskor a motor első villája összemegy, így egyre nagyobb teher nehezedik az első kerékre, ami ennek köszönhetően fokozatosan növekvő tapadást jelent.
  8. Mindig arra néz, amerre menni akarsz! Agyunk úgy irányítja kezünket, hogy arra kanyarodunk, amerre nézünk. Ezért fontos, hogy minél kevesebbet „bámészkodjunk”, koncentráljunk arra, amerre menni akarunk, ez a különösen a kanyarodás során, a megfelelő íven történő haladás segítése kapcsán fontos.

[szerkesztés] Tippek

  • Óvatosan és lehetőség szerint a sínekre merőlegesen haladj át a síneken, így csökkentheted a megcsúszás veszélyét.
  • Ismeretlen útvonalon mindig légy óvatos! Különösen fontos ez a kanyarok miatt, hiszen előfordulnak befelé szűkülő kanyarok, melyeknél a még meglévő tartalékból kell növelned a motor dölési szögét.
  • Ha friss motoros vagy, mindenképpen menj el egy motoros kurzusra, vagy motoros vezetéstechnikai tréningre. Ezek ugyan pénzbe kerülnek, de ha figyelembe veszed a motor árát, no és persze azt, hogy egy ilyen tréning elvégzése akár az életedet mentheti meg, mindenképpen érdemes jelentkezni. A rendőrök is rendszeresen tartanak többnyire díjmentes oktatásokat.
  • Az első tavaszi motorozásnál különösen légy óvatos. Ekkor érdemes a motort alaposabban, akár szakszervizben is átvizsgáltatni. Mivel jó pár hónap telt el motorozás nélkül, így valószínűleg a reflexeid is beragadtak kicsit, nem beszélve arról, hogy a forgalom egyéb résztvevői is elszoktak attól, hogy a motorosokra kelljen figyelniük.


[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Megfelelő védőruha
  • A tudásnak és tapasztalatnak megfelelő, kifogástalan műszaki állapotban lévő motor
  • Belső béke, nyugalom
  • Tapasztalat

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Ha fáradt, dekoncentrált vagy, ne ülj motorra! A balesetmentes motorozás maximális odafigyelést kíván!
  • Sérült ruházattal, különös tekintettel a repedt vagy horpadt bukósisakra, soha ne indulj motorozni.
  • Mindig a képességeidnek, tapasztalatodnak megfelelő motort válaszd. Nem érdemes mindjárt 600-as, vagy annál nagyobb motorral kezdeni, inkább válassz 125-ös, vagy 250 cm3-es kétkerekűt első motornak. Ha már kellő tapasztalatot szereztél ezekkel a járművekkel, utána jöhetnek a nagyobb és erősebb motorok.
  • Még ha elsőbbséged van, akkor is légy körültekintő! Sok beleset abból adódik, hogy a motorosnak nem adják meg a jobbkezet, vagy nem veszik figyelembe, esetleg nem látják az éppen holttérben lévő járművet. Motorosként légy sokkal óvatosabb, mint ha autót vezetnél.
  • Rendszeresen ellenőrizd a motorodat. Még ha kisebb esés is történt, akkor is vidd el szakszervizbe, hogy pontosan megállapítsák a sérülés mértékét.

[szerkesztés] Kapcsolódó videók

[szerkesztés] A motorozás veszélyhelyzetei (1978-as oktatófilm motorosoknak)

[szerkesztés] Látni látszani motorkerékpáron is! (1980-as oktatófilm motorosoknak)


[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Hogyankell